Att köpa en coachingtjänst

Marknaden är numera full av coacher inom alla möjliga områden. Ibland får vi på Team Communication frågan om det verkligen är nödvändigt med coacher överallt. För oss som arbetat med coaching i åratal känns det bara som om världen fått upp ögonen för detta verktyg till slut.

När du köper en coachingtjänst – var säker på att du vet vad du betalar för. Att coacha en person är inte samma sak som att instruera honom. Coaching är utmanande, tufft att utsätta sig för.

Det finns en mängd certifieringsmetoder för coacher, både svenska och internationella. Dessa fungerar lite som ett körkort. Du vet att coachen du träffar ha nått upp till en viss teoretisk nivå.

Samtidigt är det nu det svåra börjar. Hur ska du kunna veta att just den här coachen är den rätta för dig?

Enkelt – be om ett smakprov. Be om trettio-fyrtio minuters fri coaching ungefär som när du köper en bil. Det går inte att avgöra hur skicklig en viss coach är bara på att höra det berättas. Äkta coaching är en svår process, och den behöver upplevas.

Frågor att ställa sig

  • Kändes coachen uppriktigt intresserad av mig?
  • Ställde coachen bra frågor?
  • Fick han eller hon mig att verkligen tänka efter?
  • Kom jag själv fram till någon lösning, eller fick jag färdiga svar?
  • Fick vi en bra kontakt? Hur var kemin mellan oss?
  • Lärde jag mig någonting under tiden?

Du kan säkert komma på fler frågor själv. Men var inte rädd att ställa krav. Coachen arbetar för dig, med dig – aldrig för sig själv. Det förhållningssätt den du träffar har är avgörande. Tänk på att det är din egen utveckling ni pratar om.

Vi på Team Communication får ofta höra att vi är krävande och faktiskt lite jobbiga. När vi hör sådant vet vi att vi gjort något rätt.

Coachens uppdrag

Team Communication talar inte om för dig hur du ska sköta ditt jobb; det tror vi att du redan kan. Inte heller säger vi till dig hur du ska vara eller uppträda. Du är expert på dig själv och behöver hitta detta på egen hand.

Men vi hjälper dig till svaren. Vi stöttar dig i processen. Det vi coachar i är förhållningssätt, vilket innebär hur du väljer att förhålla dig till dig själv och din omgivning.

Det viktigaste är inte alltid vad som händer – utan hur du ser på det som händer.

Konkret är detta metoden vi använder

  • Att lyssna överhuvudtaget
  • Att lyssna efter specifika saker
  • Att ställa frågor som för samtalet framåt
  • Att ge feedback

Våra coacher är specialtränade i denna form av coaching, men vi kan även använda oss av ytterligare tekniker.

Vill du veta mer – tveka inte att kontakta oss om coaching.